Americká koncepce PCC a Tatra T3

Pro mnohé představují tramvaje Tatra pouhý kus nostalgie a robustní, leč technicky jednoduchý, přežitek socialismu. Jen málokdo však tuší, že tento zdánlivě všední stroj je přímým potomkem jedné z nejrevolučnějších a nejvlivnějších tramvajových koncepcí, která kdy vznikla – americké koncepce PCC (Presidents‘ Conference Committee).

Koncepce PCC, vyvinutá v USA ve 30. letech 20. století jako zoufalý pokus o záchranu tramvajové dopravy před automobilovou konkurencí, představovala obrovský skok v technologii, neboť přinesla hladkou jízdu, tiché provedení a rychlou akceleraci díky pokročilému elektrickému řízení a podvozkům, což z ní udělalo první lehké kolejové vozidlo na světě s 2x až 3x rychlejším zrychlením a brzděním než moderní autobusy a zároveň první tramvaj postavenou se standardizovanými a vyměnitelnými díly. Tato špičková americká technologie, vyráběná v USA společnostmi Pullman a St. Louis Car Company se dostala za železnou oponu a proměnila se v československu na Tatry T1/T2/T3, které se staly nejpočetněji vyráběným typem tramvaje na světě. Inženýři v ČKD Tatra se mistrně adaptovali a zdokonalili tuto západní myšlenku a vytvořili nezničitelný a ekonomicky efektivní základ městské dopravy, jehož vliv přetrvává dodnes, a dokazuje, že Tatry T3 nejsou jen staré tramvaje, ale fascinující kapitola v historii globálního inženýrství.

 

1920: Poptávka po jízdě tramvajemi klesala kvůli narůstajícímu používání pohodlnějších automobilů.

1929: Byl založen Presidents‘ Conference Committee (PCC) s cílem zachránit tramvajovou dopravu.

1931: PCC se přejmenoval na Electric Railway Presidents‘ Conference Committee (ERPCC).

1934: K testování byly připraveny první prototypy tramvají PCC.

1936: První tramvaje PCC byly nasazeny do služby v Brooklynu, přičemž patentované technologie snížily hluk a zlepšily kvalitu jízdy.

1951: První prototypy Tatry T1

1952: Společnost Westinghouse vyvinula vylepšený systém zrychlení a brzdění. Také byly postaveny poslední tramvaje PCC pro severoamerický systém (San Francisco Muni).

1953: Dopravní úřady v Severní Americe začaly nakupovat použité tramvaje PCC.

1995: San Francisco Muni znovu otevřelo linku F Market, kde nasadilo historické tramvaje.

2017: Toronto Transit Authority provozovalo dvě tramvaje PCC pro soukromé pronájmy. Chicago Transit Authority provozovalo poslední zbývající tramvaj PCC ze 683 kusů zakoupených v letech 1936–1948.

Porovnání Tatry T3 a americké Type D od výrobce St. Louis Car Company.

Tatra T3 Type D
Váha 17.000 kg 18.150 kg
Obsazenost (k sezení) 24 52
Délka 15,1m 15,37m
Šířka 2,5m 2,75m
Rozvor 6,4m 7m
Motor 4 x TE022 4 x G.E. 1220
Výkon 4 x 40 kW 4x 41 kW
Max. rychlost 65 km/h 65 km/h
Max. akcelerace 6,5 km/h/s 7,65 km/h/s
Max. decelerace 6,5 km/h/s 6,44 km/h/s

Dle této koncepce vzniklo mnoho tramvají v různých státech. Kromě naší Tatry to byl např. Belgické 7700-series/7900-series, polský Konstal 13N, švédský PCC A28 nebo i japonský prototyp TMBT number 5501.

Autor: Marc Ryckaert, Haagse PCC R02
Phila. ACF-Brill trolleybus 228, on a private excursion, meets PCC car 2180, northbound on route 50, at 7th & Snyder in 1968. Photo by David Wilson.
Autor: あみでん, Konstal 13m

 

Našli jste chybu nebo by jste rádi něco doplnili? Neváhejte nás kontaktovat na emailové adrese: support@esko-praha.cz

Nákupní košík