Pro mnohé představují tramvaje Tatra pouhý kus nostalgie a robustní, leč technicky jednoduchý, přežitek socialismu. Jen málokdo však tuší, že tento zdánlivě všední stroj je přímým potomkem jedné z nejrevolučnějších a nejvlivnějších tramvajových koncepcí, která kdy vznikla – americké koncepce PCC (Presidents‘ Conference Committee).
Koncepce PCC, vyvinutá v USA ve 30. letech 20. století jako zoufalý pokus o záchranu tramvajové dopravy před automobilovou konkurencí, představovala obrovský skok v technologii, neboť přinesla hladkou jízdu, tiché provedení a rychlou akceleraci díky pokročilému elektrickému řízení a podvozkům, což z ní udělalo první lehké kolejové vozidlo na světě s 2x až 3x rychlejším zrychlením a brzděním než moderní autobusy a zároveň první tramvaj postavenou se standardizovanými a vyměnitelnými díly. Tato špičková americká technologie, vyráběná v USA společnostmi Pullman a St. Louis Car Company se dostala za železnou oponu a proměnila se v československu na Tatry T1/T2/T3, které se staly nejpočetněji vyráběným typem tramvaje na světě. Inženýři v ČKD Tatra se mistrně adaptovali a zdokonalili tuto západní myšlenku a vytvořili nezničitelný a ekonomicky efektivní základ městské dopravy, jehož vliv přetrvává dodnes, a dokazuje, že Tatry T3 nejsou jen staré tramvaje, ale fascinující kapitola v historii globálního inženýrství.
1920: Poptávka po jízdě tramvajemi klesala kvůli narůstajícímu používání pohodlnějších automobilů.
1929: Byl založen Presidents‘ Conference Committee (PCC) s cílem zachránit tramvajovou dopravu.
1931: PCC se přejmenoval na Electric Railway Presidents‘ Conference Committee (ERPCC).
1934: K testování byly připraveny první prototypy tramvají PCC.
1936: První tramvaje PCC byly nasazeny do služby v Brooklynu, přičemž patentované technologie snížily hluk a zlepšily kvalitu jízdy.
1951: První prototypy Tatry T1
1952: Společnost Westinghouse vyvinula vylepšený systém zrychlení a brzdění. Také byly postaveny poslední tramvaje PCC pro severoamerický systém (San Francisco Muni).
1953: Dopravní úřady v Severní Americe začaly nakupovat použité tramvaje PCC.
1995: San Francisco Muni znovu otevřelo linku F Market, kde nasadilo historické tramvaje.
2017: Toronto Transit Authority provozovalo dvě tramvaje PCC pro soukromé pronájmy. Chicago Transit Authority provozovalo poslední zbývající tramvaj PCC ze 683 kusů zakoupených v letech 1936–1948.
Porovnání Tatry T3 a americké Type D od výrobce St. Louis Car Company.
| Tatra T3 | Type D | |
| Váha | 17.000 kg | 18.150 kg |
| Obsazenost (k sezení) | 24 | 52 |
| Délka | 15,1m | 15,37m |
| Šířka | 2,5m | 2,75m |
| Rozvor | 6,4m | 7m |
| Motor | 4 x TE022 | 4 x G.E. 1220 |
| Výkon | 4 x 40 kW | 4x 41 kW |
| Max. rychlost | 65 km/h | 65 km/h |
| Max. akcelerace | 6,5 km/h/s | 7,65 km/h/s |
| Max. decelerace | 6,5 km/h/s | 6,44 km/h/s |
Dle této koncepce vzniklo mnoho tramvají v různých státech. Kromě naší Tatry to byl např. Belgické 7700-series/7900-series, polský Konstal 13N, švédský PCC A28 nebo i japonský prototyp TMBT number 5501.



Našli jste chybu nebo by jste rádi něco doplnili? Neváhejte nás kontaktovat na emailové adrese: support@esko-praha.cz