Trolejbusy Yutong, které si vybudovaly silné postavení na čínském i světovém trhu s elektrickými autobusy, vstoupily do Evropy poměrně nenápadně – a přesto jejich příchod vyvolal pořádný rozruch. V Budapešti se například nabídka Yutongu ve spolupráci s Ikarusem v tendru na 160 bateriových trolejbusů stala terčem debat o ceně, dojezdu i o tom, jak dobře budou tato vozidla odpovídat evropským standardům. Nabízí se otázka: je důvod k obavám?
Yutong (oficiálně Zhengzhou Yutong Group Co., Ltd.) je čínský výrobce, který začínal v roce 1963 jako malá opravna autobusů v Zhengzhou (provincie Henan). Postupně se z něj stal jeden z největších výrobců autobusů a užitkových vozidel na světě. V jeho nabídce dnes najdeme vše od městských a dálkových autobusů, přes patrové nebo plně elektrické autobusy, až po autonomní autobusy. Firma se ale neomezuje jen na vozidla VHD – vyrábí také nákladní vozidla, automobilové jeřáby nebo bateriové domíchávače betonu. Její hlavní výrobní závod v Zhengzhou zabírá plochu přes 1,1 km² a ročně zvládne vyrobit zhruba 30 tisíc autobusů.
Na sociálních sítích se objevují velmi rozdílné reakce. Někteří lidé oceňují ekologický provoz a nižší pořizovací cenu, jiní ale varují před možnou závislostí na čínském dodavateli a komplikacemi s dostupností náhradních dílů. Faktem je, že evropský trh s elektrickou městskou dopravou je teď v takové fázi, že každý nový hráč okamžitě budí velkou pozornost – a čínské trolejbusy Yutong nejsou výjimkou.
A kde už dnes v Evropě Yutong najdeme?
-
Bukurešť
-
Budapešť
-
Nizozemsko
-
Norsko (testování indukčního nabíjení za jízdy)
-
Polsko (elektrobusy)
-
Řecko (elektrobusy)