Tramvaje Ringhoffer

Kořeny slavné značky Ringhoffer sahají až do poloviny 18. století, kdy František Ringhoffer přišel do Prahy a založil kotlářskou dílnu. Firma se časem proměnila v kolos vyrábějící pivovarské kotle, železniční vagony a od konce 19. století také tramvaje, které se staly součástí života v Praze, Brně, Plzni, Olomouci i dalších městech.

Od roku 1897, kdy byl vyroben první tramvajový vůz pro Pražské Olšanské dráhy, se ze Smíchovských závodů staly jedny z největších výrobců tramvají v Evropě.

Tramvaje Ringhoffer se vyráběly mezi lety 1897 až 1933 a byly známé vysokou kvalitou zpracování, precizní kovovou konstrukcí rámu a propracovaným brzdovým systémem. Některé vozy již byly opatřeny i elektromagnetickou kolejovou brzdou, která byla umístěna pod odporníky a napomáhala tak bezpečnosti v provozu. Mechanické brzdy jsou založeny na principu složitých a propracovaných mechanismů, které přenáší sílu na brzdící špalky pomocí táhel a řetězů.

Motor má výkon 45 kW. Během postupných modernizací bývaly motory nahrazovány výkonnějšími s výkonem 60 kW. Převodovka je jednostupňová s přímými zuby, avšak z důvodu neklidného rozjezdu a většího hluku byla časem vyměněna za převodovku s šikmými zuby.

Hlavní řídící pult se nachází v kabině řidiče. Jedná se o zařízení, které v jednotlivých stupních řazení rychlosti zapíná a vypíná obvody na odpornících. Například v 1. stupni při jízdě dopředu se zařadí všechny odporové obvody a do motoru proudí minimální proud. Na 2,3, a 4. stupni se postupně vypínají jednotlivé části odporových obvodů a tím se zvyšuje elektrická energie přicházející k motorům. Nejvyššího výkonu dosahují motory při 7. stupni, kdy jsou motory napájeny přímo z trolejového vedení a odporníky jsou odpojeny.

Ringhofferovy tramvaje tvořily páteř pražské dvounápravové techniky až do masivní obnovy vozového parku v 60. letech. Jejich každodenní provoz skončil s nástupem tramvají T3 a budováním metra – poslední vyjely koncem podzimu 1973, s úplným koncem určeným na 8. května 1974 – tedy den před zprovozněním metra.

 

Zdroje:

https://www.zoopraha.cz/aktualne/pohledem-reditele/12887-detska-tramvajka-dnes-znovu-vyjizdi

Historická tramvaj RINGHOFFER – Josef Rozsypal SPŠS Olomouc

Foto: Archiv Praha 3, Z. Jungvirt, Josef Rozsypal

 

Pokud máte něco k doplnění nebo úpravě článku, neváhejte nás kontaktovat na emailu:  support@esko-praha.cz Rádi se dozvíme něco zajímavého!

 

1) Náprava
2) Rám
3) Tramvaj na lince 6 v roce 1973 jede z Ohrady do Koněvovy ulice.
Nákupní košík